دوره شیش

وبلاگ فعال مخصوص بچه های دوره شیش

دوره شیش

وبلاگ فعال مخصوص بچه های دوره شیش

مشهد

پنجشنبه, ۲۸ آبان ۱۳۹۴، ۱۰:۰۹ ب.ظ

مشهد 2  دوباره سلام!


امروز می خوام درباره ی مشهد باهاتون کمی صحبت کنم.


مشهد کلان‌شهری در شمال شرقی ایران و مرکز استان خراسان رضوی است. این شهر در زمان افشاریان، پایتخت ایران بود. مشهد با ۳۲۸ کیلومتر مربع مساحت، دومین شهر پهناور ایران بعد از تهران است. بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۰ این شهر با ۲٬۷۶۶٬۲۵۸ تن جمعیت، دومین شهر پرجمعیت ایران پس از تهران است. این شهر به واسطه  وجودحرم علی ابن موسی الرضا، هشتمین امام مذهب شیعه، سالانه پذیرای بیش از ۲۷ میلیون زائر از داخل و دو میلیون زائر از خارج از کشور است.

برخی از مناطق دیدنی مشهد:


بنیه تاریخی

مقبره شیخ بهایی

مقبره شیخ بهایی
«بهاءالدین محمد عاملی» معروف به «شیخ بهایی» به سال 935 ه. ق در «بعلبک» متولد شد. در هفت سالگی با پدرش به ایران آمد. وی مدتی وزیر «شاه عباس» صفوی بود. در سیاست و فرهنگ ایران نقش مهمی داشت. از این دانشمند تالیفات متعددی به جا مانده است.
نسبت «شیخ بهایی» به «حارث همدانی» از صحابه معروف حضرت علی (ع) می‌رسد. مقبره این دانشمند بین صحن امام و صحن آزادی قرار دارد.



مدرسه عباسقلی خان

مدرسه عباسقلی خان
این مدرسه در ابتدای خیابان نواب صفوی قرار دارد. بانی آن «عباسقلی خان بیگلربیگی» بوده و تاریخ بنای آن سال 1077 ه. ق است.



گنبد خشتی

گنبد خشتی
این آرامگاه در خیابان طبرسی، کوچه نوغان، نزدیک فلکه طبرسی واقع شده است. در این مکان (امام‌زاده محمد) مدفون است نسبت این امامزاده با هجده واسطه به «امام سجاد» (ع) می‌رسد. گنبد این آرامگاه آجری است و به همین علت، گنبد خشتی نامیده شده است. سبک معماری آرامگاه به بناهای دوره صفویه شباهت دارد.



گنبد سبز

گنبد سبز
در اواسط خیابان دکتر باهنر (خاکی) و در فلکه گنبد سبز واقع شده و به جهت رنگ فیروزه‌ای آن، به گنبد سبز معروف می‌باشد. این بنا مدفن «شیخ محمد مومن» عارف استرآبادی است که به سال 904 ه. ق وفات یافته است. کتاب «تحفه حکیم مومن» در طب قدیم، اثر این دانشمند است. این ساختمان به سال 1011 هجری قمری به دستور «شاه عباس» ساخته شده است. مدتی این محل خانقاه گروهی از صفویه بوده است. هم اکنون این آرامگاه توسط اداره میراث فرهنگی حفاظت می‌شود.



آرامگاه نادر (گنجینه باغ نادری)

آرامگاه نادر
در چهار راه شهدا مشهد، میان باغ مصفایی آرامگاه نادر بنا شده است. این ساختمان توسط انجمن آثار ملی درسال 1338 هجری شمسی ساخته شد. مجسمه نادر در حالی که سوار بر اسبی است و تبرزینی در دست دارد، بر فراز آرامگاه نصب شده است. این مجسمه توسط موسسه مجسمه‌سازی (Bruni) در ایتالیا ساخته شده است. ارتفاع این مجسمه 5 متر می‌باشد. وزن تقریبی آن حدود 14000 کیلوگرم است. در داخل آرامگاه، موزه‌ای وجود دارد که اسلحه، کلاه‌خود، زره و لوازم رزمی زمان نادر که شامل تعداد 130 نوع اسلحه آن زمان است نگهداری می‌شود. این آرامگاه در سال 1342 گشایش یافته است. «نادرشاه» در شوال سال 1148 ه. ق به سلطنت رسید و در جمادی‌الثانی 1160 ه. ق به دست افراد قزلباش در قوچان کشته شد. در محوطه آرامگاه وی کتابخانه‌ای عمومی به نام کتابخانه «علامه طباطبایی» وجود دارد.



آرامگاه فردوسی

آرامگاه فردوسی
«حکیم ابوالقاسم فردوسی» در سال 411 ه. ق زندگی را بدرود گفت. او بزرگترین حماسه‌سرای ایران می‌باشد که شاهنامه را در مدت 30 سال سروده است. آرامگاه این شاعر بزرگ و نامی در 24 کیلومتری شمال غربی مشهد (توس) در مسیر جاده مشهد- قوچان واقع شده است. آرامگاه فردوسی در باغ بسیار مصفایی قرار دارد. در داخل محوطه آرامگاه تابلوهای سنگی زیبا، از داستانها و حماسه‌های شورآفرین شاهنامه وجود دارد. کار بازسازی این آرامگاه در سال 1347 به اتمام رسیده است. در مغرب باغ آرامگاه موزه‌ای است. از جمله اشیاء این موزه یک جلد شاهنامه خطی به وزن 37 کیلوگرم می‌باشد.



بنای هارونیه

هارونیه
در نزدیکی آرامگاه فردوسی، بنای هارونیه قرار دارد که تاریخ دقیق ساختمان آن روشن نیست. وجه تسمیه این بنا معلوم نیست. احتمالاً این ساختمان مدتی خانقاه بوده است. ساختمان آن به آتشکده شباهت دارد؛ لذا چنین تصور می‌شود که در دوره‌های اولیه اسلام، مسلمین آن را تغییر شکل داده به صورت مسجد در آورده باشند. چون آرامگاه «امام محمد غزالی» در توس می‌باشند و محل آن دقیقاً روشن نیست، در مجاورت این بنا به یادبود این دانشمند، سنگ مزاری نصب شده است.



پارک کوهسنگی

پارک کوهسنگی
در جنوب مشهد در انتهای خیابان دکتر علی شریعتی (کوهسنگی) و در دامنه کوههای جنوبی مشهد قرار دارد. این پارک دارای استخر زیبا و رستورانی برای پذیرایی عمومی می‌باشد.



شاندیز

شاندیز

در فاصله 38 کیلومتری جنوب غربی مشهد واقع شده است. در این منطقه کوهستانی، چشم‌سارها و باغات فراوانی وجود دارد. پوستین دوزی یکی از صنایع دستی این منطقه است. در اطراف شاندیز امکانات پیست اسکی موجود است.



خانه ملک

خانه ملک

این بنا در خیابان امام خمینی مشهد واقع شده و یکی از نمونه خانه های زیبای برجا مانده از دوران انتقال معماری در اواخر عصر قاجاریه محسوب می شود. بنای مزبور در گذشته بسیار وسیع تر بوده اما اکنون تنها بخش بیرونی آن برجای مانده که شامل دو طبقه است. طبقه بالایی دارای سقف مشبک و منبت کاری شده چوبی و شومینه گچبری زیبایی است. خانه ملک امروزه مرکز هنر های سنتی میراث فرهنگی و گردشگری خراسان رضوی است.


سفر بی خطر ( در آینده )

با تشکر.

۹۴/۰۸/۲۸
پدرام صادقیان

نظرات  (۱)

۳۰ آبان ۹۴ ، ۱۸:۲۱ تن + تن + تن + تن + تن +...
اون جاهایی که گفتی رو میریم عایا؟
پاسخ:
عایا نه آیا !!!!
احتمالا بعضی از جاهایی رو که نوشته شده بریم ولی همه ی جا ها رو فکر نکنم بریم( چون اصلا وقتشو نداریم !)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
ابزار پرش به بالا
سلام به همه ی بچه های دوره شیشی از وبلاگ خودتون لذت ببرید